ההיסטוריה של עדשות המגע

ליקוי ראיה קיים עוד משחר ההיסטוריה ואפילו מוזכר עוד בשנת 300 לפנה ס, אך הפעם הראשונה בה הוכשר כלי כלשהו על מנת שיעזור בטיפול הליקוי, היה בשנת 1280 בפירנצה על ידי נזיר. מאז השתכללו המשקפיים ובפעם הראשונה בה שורטט תחליף הולם הם, היה ב1508 על ידי דה וינצ'י, כאשר הוא תיאר את צורת התפקוד של הקרנית ושרטט סקיצה שדומה מאוד לעדשה.

מי המציא? ובכן רוב ההיסטוריונים די חלוקים בנושא הזה, וכמו כמעט כל המצאה היו לא מעט אנשים אשר השתמשו בטכניקות שונות, חלק מהם הצליחו להעלות את רעיון העדשות אבל לא עלה בידם ברוב המקרים להגיע אל השוק הרחב. הראשון שבהם היה האסטרונום סר ג'ון הרשל שהציע לייצר תבנית יציקה מעין אנושית ובכך לייצר עדשה שתתאים לעיניים, אבל הדבר מעולם לא קרה. ומאז סר ג'ון הרשל ודה וינצ'י הדעות הולכות ומתחלקות, כאשר חלק מההיסטוריונים טוענים כי שהגרמני א. פולר היה הראשון שהמציא את העדשות. אך מן צדו השני של ההיסטוריה נשמעת הטענה כי אלו שבעצם אחראים על המצאת העדשות הם לא אחרים מאדוארד קלט הצרפתי ואדולף אי פיק בשנת 1888 ואף הרכיבו אותם על פציינט.

איזה סוגים היו? ובכן ארבעת הממציאים שהזכרנו כבר מעל התעסקו בייצור עדשות מגע מזכוכית, ההמצאה הזו לא החזיקה מעמד ולא גם לא הייתה ממש פופולרית ומכמה סיבות די צודקות. הראשונה שבהם הייתה החמצן שאינו מגיע אל העין, השנייה הייתה שהן כיסו את כל העין. שני אלו יחד גרמו ליצירת פצעים וגירודים מה שהוביל את הלובשים אותם ללבוש את העדשות מגע עד חמש שעות!

איזה סוגי עדשות מגע יש כיום?

כיום רוב העדשות עונים על צורך הנשימה של העין ומורכבים מחומר הידרוג'ל וסיליקון הידרוג'ל, כמובן שכל סוג עדשה יהיה את חומר הגלם שממנו תורכב, אך בכל הפעמים החומר שיבחר יהיה 100% נושם ומאפשר לעין לקבל חמצן. לכן אם דה וינצ'י הצליח לשרטט את העין וסר ג'ון דיבר על תבנית יציקה של העין עצמה, היום ישנם סוגי עדשות אשר יכולות לסייע בצילינדר או להיות מותאמות לימים אינטנסיבים אל מול המסך.